Istota komunikacji niewerbalnej w biznesie

W dzisiejszych czasach komunikacja niewerbalna odgrywa równie ważną, o ile nawet nie ważniejszą, rolę co komunikacja werbalna. W świecie wielu podprogowych przekazów atakujących nas w reklamach, programach informacyjnych czy billboardach musimy być nie tylko odbiorcą tych sygnałów, ale też skutecznym ich kreatorem i świadomie wykorzystywać je do własnych celów – także biznesowych. Musimy potrafić odczytać gesty i mowę ciała naszego rozmówcy, żeby wiedzieć czy jest szczery i jakie ma intencje, ale też sami powinniśmy zaprezentować się tak, aby wzbudzić zaufanie kontrahenta czy przyciągnąć zainteresowanie publiczności.

Czym jest komunikacja niewerbalna?

Według jednej z najpopularniejszych definicji zaprezentowanej przez S.P Morreale, komunikacja niewerbalna, to wszystkie ludzkie zachowania i postawy inne niż słowa, komunikujące wiadomości i posiadające wspólne znaczenie społeczne. A więc: ruch ciała, wygląd fizyczny, wyraz twarzy, gesty, dotyk, głos, ruch oczu oraz to jak wykorzystujemy miejsce i czas w komunikowaniu się. Informują o intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, podstawowych stanach emocjonalnych, cechach temperamentu, samoocenie, pochodzeniu, wykształceniu czy pozycji społecznej.

Najczęściej są nadawane i odbierane nieświadomie, ale w dzisiejszych czasach coraz bardziej się to zmienia i świadomość tego rodzaju komunikacji rośnie.

Zyskaj przewagę dzięki komunikacji niewerbalnej

Będąc zatem świadomym znaczenia komunikacji niewerbalnej i mając ją pod kontrolą możemy uzyskać szereg korzyści. Aby pokazać jak ważne ma ona znaczenie warto przypomnieć jedno wydarzenie. Był 1960 rok kiedy w USA odbyła się pierwsza telewizyjna debata kandydatów na prezydenta. W studio pojawili się John F. Kennedy i Richard Nixon. I choć Nixon miał opinię świetnego dyskutanta, odnosił się do problemów bardziej merytorycznie, wykazał się lepszą znajomością poruszanych zagadnień, to na oglądających Amerykanach – lepsze wrażenie zrobił Kennedy i dzięki temu wygrał wybory. Nixon się pocił, wykonywał nerwowe gesty i wyglądał na roztrzęsionego. Jego rywal natomiast sprawiał wrażenie pewnego siebie, był uśmiechnięty i rozluźniony. Został prezydentem Stanów Zjednoczonych dzięki komunikacji niewerbalnej, która wpłynęła na jego odbiór przez telewidzów.

Wykorzystaj komunikację niewerbalną w celach biznesowych

Jeśli zatem zamierzasz występować publicznie na spotkaniu biznesowym, konferencji lub chcesz zyskać przychylność kontrahentów lub zgromadzonych na sali podczas twojego przemówienia czy prezentacji – mamy co do tego jasność – musisz być jak Kennedy, a nie jak Nixon. To samo dotyczy telekonferencji, spotkań z zarządem lub wspólnikami czy wypowiedzi przed kamerą lub na konferencji prasowej. W takich sytuacjach trzeba być pewnym siebie, zapomnieć o tremie, wyglądać swobodnie i kontrolować niewerbalny przekaz. Pomocne w tym z pewnością będzie Szkolenie Wystąpienia Biznesowe Publiczne, gdzie nauczysz się stosowania niewerbalnego przekazu w celach biznesowych.

Cenny atut w biznesie

Opanowując komunikację niewerbalną możemy wykorzystać ją jako niewątpliwy atut w biznesie, który przyniesie nam sporo pozytywów. Możemy zyskać sympatię ludzi zgromadzonych przykładowo na jakimś ekonomicznym forum, gdzie prezentujemy własną firmę i chętnie będą chcieli oni robić z nami interesy. Możemy swoim przemówieniem porwać potencjalnych klientów i wzbudzić zaufanie oraz wykreować wizerunek osoby, z którą każdy będzie chciał dobić targu. Dzięki znajomości reguł jakimi rządzi się komunikacja niewerbalna będziesz wiedział jak zachować się w momencie negocjacji, które utknęły w martwym punkcie i przechylić szalę na swoją korzyść. Dobrze wypadniesz w mediach, a co za tym idzie – wizerunkowo zyska firma czy instytucja, którą reprezentujesz. Będziesz wiedział jaką postawę przyjąć, aby klient miał wrażenie bycia przez ciebie słuchanym, a także jak się zachowywać, gdy będziesz mu odpowiadał lub przekazywał informacje. Znając odpowiednie techniki – możesz czuć się w świecie biznesowych relacji jak ryba w wodzie.