Mindfulness jako trening uważności, zarządzania stresem

Mindfulness, nazywany także treningiem uważności to technika mająca swoje początki na dalekim Wschodzie. Terminem tym określa się naukę świadomego życia. Jest to koncentrowanie się na aktualnych doznaniach, emocjach i myślach, których doświadczamy w konkretnym momencie. 

Mindfulness to trening, który pomoże nam w pokonaniu negatywnych emocji oraz codziennie czyhających na nas trudności. Dzięki tej technice możemy zagłębić się w swoje wnętrze. Będziemy mogli dowiedzieć się w jaki sposób funkcjonuje nasz umysł, którego przyzwyczajenia są nierzadko przyczyną cierpienia, jak również w jaki sposób można to zmienić.

Dlaczego warto stosować tę technikę i jak może nam pomóc w pracy?

Osoba, która regularnie praktykuje mindfulness, będzie mniej narażona na poczucie przytłoczenia różnymi sytuacjami, z którymi może mieć do czynienia w czasie wykonywania pracy.
Takim osobom łatwiej będzie nadawać priorytety istotnym kwestiom, będą wiedziały, kiedy konkretne zadanie przerasta ich możliwości i winni przekazać jego wykonanie innej osobie. Będą również w stanie ocenić własne siły jeżeli chodzi o ilość wykonywanej pracy oraz ilości posiadanych obowiązków.

Ciągły stres ma wpływ na pogorszenie zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Dzięki wdrożeniu w swój dzień pracy medytacji mindfulness można znacząco zredukować stres, dlatego jest to idealna technika dla osób, które chcą się rozluźnić i poprawić komfort pracy.

Trening mindfulness dla naszej inteligencji emocjonalnej

Większość z nas podczas pracy spotyka się z ludźmi chcąc czy nie chcąc. Łatwo wtedy o frustrację, które wiążą się z postawami innych pracowników.  Dzięki zastosowaniu techniki mindfulness, na pewno łatwiej będzie nam postawić się w sytuacji współpracowników, lepiej rozumiejąc ich pobudki i odczucia. Osiągniemy zatem kompromis, czyli nieodłączny element pracy zespołowej. Codzienność w miejscu pracy stanie się przyjemniejsza .

Medytacja mindfulness pomoże nam w zrozumieniu emocji innych, niemalże na takim poziomie, jakbyśmy się wczuwali w samych siebie. Ponadto nauczymy się kontrolować swoje emocje, a co za tym idzie będziemy działali efektywnej. Umiejętność rozpoznawania, kiedy potrzebujemy odpoczynku, jak i szybkiego rozwikłania problemu, uczyni nasze godziny pracy mniej stresującymi.

Zwiększenie zaangażowania pracowników

Dostępność techniki mindfulness w zakładzie pracy jest jak najbardziej wskazana, niemniej jednak pod okiem specjalisty. Tego rodzaju medytacje są w stanie wspomóc każdego pracownika. Poniżej kilka najważniejszych zalet, które niesie ze sobą zastosowanie wyżej opisanej metody:

  • lepsza wydajność pracowników,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości u pracowników, jak i zwiększenie ich świadomości w obrębie zadbania o swoje zdrowie psychiczne,
  • pomoc bardziej doświadczonym pracownikom w tworzeniu nowych pomysłów.

Okazywanie współpracownikom, iż nie są nam absolutnie obojętni, jak i okazywanie zainteresowania względem ich radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, zdecydowanie poprawia funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Biorąc więc po uwagę wszystkie opisane plusy korzystania z techniki mindfulness w miejscu pracy, możemy śmiało powiedzieć, że jest to narzędzie, dzięki któremu zakład pracy stanie się przyjazny, bardziej lubiany i ceniony.

Poprawa ogólnego samopoczucia

Praktykując regularnie metodę mindfulness, nie tylko zredukujemy stres, ale będziemy też bardziej wypoczęcia i uzyskamy odporność na dolegliwości fizyczne.  Dzięki temu będziemy mniej podatni na choroby. Dobre samopoczucie psychiczne przekłada się na lepszą kondycję fizyczną. Nie możliwe jest oddzielenie psychiki od ciała.  Analogicznie rzecz ujmując, będąc świadomym swojego umysłu w trakcie pracy, zyskamy również lepszą świadomość ciała. Pozwoli nam to na szybkie rozpoznanie zapotrzebowania ciała, a co za tym idzie możliwe będzie osiąganie lepszych rezultatów w pracy zawodowej.

Poza tym będziemy mieć siłę na to, aby móc delektować się pozostałą po wykonaniu obowiązków częścią dnia, urlopami, weekendami, jak i wszelakimi dniami wolnymi od pracy. To wszystko zawdzięczać będziemy poczuciu właściwie wykonanych obowiązków.