Sketchnoting – co to jest?

Sketchnoting staje się coraz bardziej popularny. Wiele osób ma lub miało z nim do czynienia w swoim życiu, jednak wysoce prawdopodobne, że nie znało jego nazwy. Szkicowanie i obrazowanie odręczne – nazywane inaczej (z angielskiego) sketchnoting, chociaż często bezwiednie uprawiane przez wiele osób, oficjalnie zostało określone przez Amerykanina Mike’a Rohde. Czym zatem charakteryzuje się notowanie wizualne?

Sketchnoting – najważniejsze informacje

Informacje i treści tworzone w formie graficznej, zazwyczaj są znacznie łatwiej przyswajalne. Notatki rysunkowe są wyjątkową i niepowtarzalną mieszanką pisma, kształtów, rysunków i zwracających uwagę elementów wizualnych. Na wiele osób, tradycyjne formy tworzenia notatek nie działają tak bezpośrednio jak opisywana. Szkicowanie i zapisywanie czegoś w formie krótkich, dosadnych haseł i infografik pomaga skupić się na uchwyceniu clue wykładu, prezentacji i innej formy werbalnego przekazywania informacji. Ten rodzaj notatek graficznych jest tożsamy chociażby z techniką myślenia wizualnego. Cel jest ten sam – doskonałe zapamiętanie przekazanej treści, oddziaływanie na wyobraźnię i trening skojarzeń. Myślenie wizualne nie próbuje uchwycić wszystkiego, ale skupia się na kluczowych punktach. Szkic jest zazwyczaj narysowany na niewielkim arkuszu papieru. Notatki wizualne muszą być podręczne i łatwo dostępne – jednym słowem czytelne dla autora i innych osób. Oprócz słów – kluczy i małych rysunków, obejmują również inne elementy takie jak różne formy tekstu i nagłówków, znaki specjalne, strzałki i inne ikony. Warto zaznaczyć, że sketch nie wymaga niezwykłego talentu – naprawdę nie trzeba doskonale rysować. Chociaż wiele osób ze sketchnotingu tworzy naprawdę małe dzieła sztuki, w tej formie chodzi bardziej o samą ideę niż ostateczny wygląd notatki. Najważniejszą wartością jest trafianie do odbiorcy, dopiero na końcu można zwrócić uwagę na aspekt wizualny. Oczywiście mowa tu o sketchnotingu uprawianego wyłącznie do własnych celów. Jeśli ma on jednak zostać wykorzystany do celów marketingowych – nadanie szkicom stosownej, estetycznej formy będzie niezbędne.

Dlaczego warto używać sketchnotingu?

Sketchnote czyli notatki – rysunki wyjątkowo angażują mózg. Dzieje się tak przez skuteczne i maksymalne wykorzystanie aspektów wizualnych. Rysowanie treści wymaga przetwarzania określonych informacji i zmusza do samodzielnej oceny – Czy to naprawdę ważne? Czy jest to kluczowym elementem wykładu? Dodatkowo, ta forma rozwija koncentrację i trenuje umiejętność aktywnego słuchania. Szkicowanie wymaga koncentracji. Trzeba skupić się na tym, co przedstawia materiał źródłowy i postarać się to na bieżąco rysować swoje wyobrażenia. Może to być wykład, słuchowisko lub tekst i inny materiał w formie pisanej. Analizowanie i jednoczesne przetwarzanie różnorodnych treści niezwykle wpływa na rozwój osobisty. Szkicowanie treści jest znacznie skuteczniejsze od tradycyjnego zapamiętywania informacji. Wiele ogólnodostępnych badań wskazuje na to, że sketchnoting lepiej wpływa na kojarzenie faktów i bardziej dociera do odbiorców. Dlatego też, obrazowanie treści coraz częściej jest wykorzystywane w marketingu. Najczęściej ma się z nim do czynienia na profilach osób publicznych, ludzi prowadzących blog i firm reklamujących się w serwisach społecznościowych. Krótki rzut oka na infografikę dociera znacznie lepiej niż długi post, który jeśli na samym początku nie urzeknie treścią, może zostać niedoczytany. Sketchnoting jest również bardzo twórczy i atrakcyjny. To miła alternatywa dla monotonnych notatek. Szkicowanie może być również wyciszającym i bardzo relaksującym procesem, w którym nie trzeba się martwić o pisanie każdego słowa. Tworząc własne sketchnotes warto skupić się jednak na przejrzystości. Dzięki temu informacje będą czytelne – w końcu chodzi o jak najlepsze uchwycenie graficzne myśli. To jedna z podstaw jakimi charakteryzuje się myślenie wizualne.

Co jest potrzebne do sketchnotingu?

Tak naprawdę – do prostego stworzenia notatek wizualnych potrzebnych jest niewiele rzeczy. Zazwyczaj ołówek i kartka papieru pokrywają pełne zapotrzebowanie na materiały do sketcha. Do bardziej profesjonalnych grafik, które mają mieć również charakter marketingowy często korzysta się z tabletu i odpowiedniego programu do tworzenia grafiki. To co istotne – każdy sketchnoting dla początkujących, już na samym początku wydobywa własny, niepowtarzalny styl wizualny autora. Przełożenie myśli na papier nie wymaga dużo pracy – rysunki mogą być swobodne i niezobowiązujące. Wraz z popytem na notatki rysunkowe, wzrosła dostępność wielu pomocnych materiałów. Amatorzy sketchnotingu mają obecnie do dyspozycji specjalne markery i pisaki – czarne, kolorowe, o różnej grubości, kredki, długopisy i inne artykuły piśmiennicze. Dzięki takiemu asortymentowi – każde dzieło może być niezwykle atrakcyjne i naprawdę warte uwagi. Wiele osób zastanawia się jak nauczyć się tworzenia własnych notatek rysunkowych. Tak naprawdę jedyną droga jest praktyka. Warto zobaczyć jak robią to inni, a następnie rysować, próbować i nie poddawać się. Ćwiczenie czyni mistrza.

Czy sketchnoting i doodle są powiązane?

Doodling, czyli inaczej mówiąc „bazgranie” oraz sketchnoting są ze sobą ściśle powiązane. Swobodne bazgranie po brzegach kartki, podczas wykładu i nudnej lekcji zna prawie każdy. Sketchnoting jest więc czymś w rodzaju bardziej sensownego bazgrania – to swobodne przełożenie treści wykładu na papier w przyjemnej, relaksującej formie. Myślenie wizualne często pomaga przyswoić najważniejszą wiedzę. Jeśli więc podczas rozmowy, czy też wykładu czujesz potrzebę rysowania i bazgrania – zastanów się czy sketchnote nie jest dla Ciebie rozwiązaniem na produktywną naukę. Zapamiętanie materiału w takiej formie nie wymaga wielu dni wdrażania i zapamiętywania – zazwyczaj aby skojarzyć treści wystarczy dosłownie chwila! To właśnie magia visual notes!

Marketingowe wykorzystanie myślenia wizualnego klientów.

Dla niektórych twórców, wykorzystanie myślenia wizualnego jest formą pracy. Wiele utalentowanych osób ma obszerne portfolio, w którym umieszcza wiele przykładów marketingowego sketchnotingu. Myślenie wizualne jest bardzo na czasie – doskonale wpisuje się w aktualne potrzeby zabieganych ludzi – potencjalnych konsumentów, którzy nie chcą lub nie mogą poświęcić czasu na oglądanie spotów reklamowych lub wczytywanie się w różne informacje reklamowe. Krótka notatka z wymowną grafiką działa zazwyczaj znacznie wymowniej niż niejeden spot reklamowy. Pozwala na szybkie przekazanie głównej myśli i idei. Może to być forma mapy, prostych infografik lub pojedynczy rysunek ze stosownymi hasłami. Przykładów jest wiele – warto poszukać przykładów w Internecie. Nic więc dziwnego, że wykorzystanie tej formy przekazu zostało chętnie przyjęte zarówno przez grafików jak i firmy, które są zainteresowane lokowaniem swoich usług i produktów za wykorzystaniem umiejętności jaką jest myślenie wizualne. Taka reklama lepiej zapada w pamięć i jest zazwyczaj chętniej udostępniania na portalach społecznościowych.

Edukacja społeczeństwa na temat modnego myślenia wizualnego jest bardzo istotna. To bardzo dobrze rokujący trend, który przynosi wielopłaszczyznowe korzyści. Pomoże sprzedać dobrze produkt lub usługę, wspomaga naukę i rozwija kreatywność. Dodatkowo jego zaletą jest to, że przyswojenie przekazu i treści nie zajmuje dużo czasu. To uniwersalna metoda, którą można wykorzystać i prywatnie i zawodowo. Za granicą trend na notatki rysunkowe jest już bardzo rozpowszechniony. Obserwując jednak polskie media społecznościowe (i nie tylko!) można zaobserwować, że era sketchnotingu tak naprawdę dopiero się rozpoczyna. Także następnym razem, zamiast notować przekazywane treści, możesz skorzystać z tej modnej formy, która nie wymaga specjalnego szkolenia. Aby nauczyć się sketchnotingu obserwuj innych twórców, poznaj ich charakterystyczny design, szukaj wartościowych informacji i baw się – umieszczanie informacji w formie rysunku to przede wszystkim zabawa! Na koniec warto również zapamiętać, że notatki rysunkowe nie są jednak dla wszystkich. Osoby, które preferują tradycyjną formę wykonywania notatek i nie są wzrokowcami – mogą nie odbierać dobrze treści przedstawionych w formie szkicu, wykresu, rysunku itp. Do tego grona najczęściej zaliczane są osoby starsze, które wychowywały się w innych czasach, bez dostępu do Internetu i nowoczesnych smartfonów. Grupą docelową sketchnotingu są w większości młodzi ludzie – studenci i osoby aktywne zawodowo. Niemniej jednak nie wiek a własne preferencje świadczą o skuteczności tej formy. Osoby, które nie są wzrokowcami mogą nie wykorzystać w pełni możliwości notatek rysunkowych.